Budowa dźwigu towarowego i osobowego – Z czego składa się winda w Polsce?

Budowa dźwigu towarowego i osobowego

Budowa windy osobowej i dźwigu towarowego to ostatnio dość popularny temat w Polsce. Nie dziwi ten fakt, choć w wielu firmach transport ciężkich towarów przy pomocy platform towarowych jest codziennością, ale czy jest to dwukondygnacyjna nieruchomość prywatna, hotel, restauracja, hurtownia, sklep meblowy, salon samochodowy czy magazyn i centrum logistyczne – nikt nie lubi dźwigać! Z tej przyczyny, w Polsce powstało spore zapotrzebowanie na montaż urządzeń dźwigowych ułatwiających to zadanie. Ten trend skutecznie wykorzystali producenci wind, którzy zapewniają szeroki wybór nowoczesnych i bezpiecznych dźwigów osobowych i towarowych. Sprawdźmy zatem, jakie są rodzaje wind dostępnych w Polsce i jak zbudowana jest winda?

Dźwigi towarowe i osobowe w Polsce – rodzaje 

Dźwigi osobowe i windy towarowe gwarantują sprawną komunikację, szybkie przejazdy i bezpieczny transport pomiędzy piętrami w wielokondygnacyjnych lokalach mieszkalnych i w budynkach firmowych. W Polsce windy towarowe są instalowane w wielu sklepach, magazynach, a z dźwigów osobowych korzystamy na co dzień: w drodze do pracy, podczas zakupów w galeriach handlowych, na parkingach, w szpitalach, przychodniach, a nawet w domach prywatnych. Do takiego stanu rzeczy przyczyniło się przede wszystkim wprowadzenie na polski rynek, małych dźwigów, które mają stosunkowo niewielkie udźwigi – 100 lub 200kg.

Dźwigi towarowe w Polsce to niekiedy specjalistyczne, potężne platformy towarowe zapewniające udźwig nawet do 10 000 kg, ale dostępne są także inne urządzenia dźwigowe, takie jak np.:

Dźwigi osobowe możemy pogrupować ze względu na rodzaj napędu na:

  • hydrauliczne,
  • elektryczne.

W Polsce, najbardziej rozpowszechnione są elektryczne dźwigi osobowe w dwóch głównych wariantach: winda z maszynownią i dźwig bez maszynowni. 

Jak zbudowana jest winda? 

Budowa windy osobowej jest porównywalna pod wieloma względami do konstrukcji windy towarowej, bo choć dźwigi te różnią się wielkością, prędkością, udźwigiem i wyposażeniem wnętrza kabiny, w zależności od zastosowania dźwigu, to ich zasada działania jest taka sama. Wypada dodać, że windy towarowe, które są przeznaczone tylko do przewozu towarów są zawsze bardziej solidne, niż standardowe windy osobowe, dzięki czemu mogą przewozić olbrzymie ciężary. Ale według definicji, dźwig to urządzenie stosowane do pionowego transportu osób i towarów, które znajdują się w kabinie windy poruszającej się wzdłuż sztywnych prowadnic pionowych lub nachylonych pod niewielkim kątem do pionu. Podczas pracy urządzenia, kabina dźwigu porusza się w szybie dźwigowym i zatrzymuje się na kondygnacjach.

Sprawdź również: konstrukcje reklamowe

Jak zbudowana jest winda? W skład dźwigu wchodzą istotne części i są to m.in.:

  • kabina windy,
  • rama kabinowa,
  • szyb dźwigowy,
  • maszynownia,
  • zespół napędowy,
  • prowadnice,
  • przeciwwaga windy,
  • sterowanie.

Elementy sterowe dźwigu, które są widoczne dla podróżnych to: panel dyspozycji z numerami pięter w kabinie (piętrowskazywacz) i panele wezwań na przystankach. Za bezpieczeństwo pracy dźwigu osobowego i towarowego odpowiada wiele precyzyjnych urządzeń, a do tych systemów zabezpieczających zaliczamy, współdziałające ze sobą:

  • napęd windy – zawarty w nim hamulec szczękowy silnika (wciągarki), zwany potocznie luzownikiem,
  • ograniczniki prędkości,
  • chwytacze,
  • wyłącznik bezpieczeństwa.
  • zderzaki.

Z czego składa się winda? – podsumowanie:

Na zakończenie wypada zwrócić uwagę na fakt, że urządzenia dźwigowe mają wiele ruchomych części oraz precyzyjne komponenty dźwigowe, elementy bezpieczeństwa oraz podzespoły elektryczne i hydrauliczne, które oczywiście mogą się zepsuć. Istnieje wiele aspektów związanych z utrzymaniem dźwigów osobowych i wind towarowych w doskonałym stanie technicznym, ale aby zapewnić bezpieczną i prawidłową pracę windy, rozwiązując jednocześnie kwestie naturalnego zużycia podzespołów, dźwigi w Polsce trzeba zgodnie z wytycznymi Urzędu Dozoru Technicznego – regularnie serwisować.