Przejdź do treści

Jak działa winda w domu, jak pracuje dźwig osobowy w bloku, a jak winda towarowa w sklepie? 

5 min

Jak działa winda? Czy winda może się urwać? – pytania te, zadaje sobie znaczna część użytkowników dźwigów osobowych. Typowe zaniepokojenie wynika z powodu nieznajomości zasad działania urządzenia. Czy wiesz, że winda nie może się zerwać? Aby, rozwiać Twoje obawy wyjaśnijmy – jak działa winda, czy kabina może się urwać i czy jazda windą jest bezpieczna. 

Jak działa winda – trochę historii

Jak działają przyciski w windzie, tą standardową wiedzą dysponuje zapewne większość z nas. Jednakże, z odpowiedzią na pytanie – jakie były początki wind osobowych i dźwigów osobowo-towarowych? – możemy mieć trudność.

Winda to jedno z kluczowych odkryć w dziejach rozwoju naszej cywilizacji. Pierwsze, proste  dźwigi wykorzystujące zasadę przeciwwagi, powstały w starożytnym Rzymie. Za panowania cesarza Nerona rzymskie Koloseum dysponowało prototypowymi dźwigami towarowymi, które działały dzięki sile mięśni zwierząt i ludzi. Od tamtej chwili, architektonika wind oraz ich sposób działania uległy zdecydowanej przemianie. Obecnie, windy to progresywne i wysoko zaawansowane systemy, bez których eksploatacja poszczególnych budynków byłaby wręcz niewykonalna.

Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze windy? 

Na stronie Urzędu Dozoru Technicznego, który nadzoruje wszystkie dźwigi osobowe i towarowe w kraju, odnajdujemy interesującą wzmiankę: “ Przed drugą wojną światową w Polsce montowano również dźwigi produkowane przez polskie firmy, takie jak: Warszawska Fabryka Dźwigów SA Romana Groniowskiego, mieszcząca się przy Emilii Plater 10, BRACIA JENIKE Fabryka Dźwigów SA Warszawa, w Alejach Jerozolimskich 20.

Dźwigi jeździły z prędkością do 0,63 m/s w szybach wykonanych z siatki zamocowanej do samonośnej konstrukcji. Były bardzo ciche, ponieważ kabina poruszała się po drewnianych, dębowych prowadnicach, które uniemożliwiały przenoszenie do mieszkań drgań związanych z pracą urządzenia. Miały samo zakleszczające się chwytacze klinowe o natychmiastowym działaniu. Bardzo nowatorska była konstrukcja ogranicznika prędkości stosowanego w tych dźwigach. Podobne rozwiązania techniczne wykorzystuje się do dzisiaj. Stosowano również już wtedy ruchomą podłogę, która wykrywała obecność pasażera w kabinie”.

Jak działa dźwig osobowy i winda towarowa?

W obecnych czasach winda to powszechnie stosowane narzędzie do pionowego przemieszczania osób i towarów. W dużym uproszczeniu działanie dźwigu towarowego lub osobowego można przedstawić w taki oto sposób. 

Transportowane osoby lub towary zajmują miejsce w kabinie poruszającej się wzdłuż sztywnych prowadnic pionowych (lub nachylonych w stosunku do pionu pod niewielkim kątem) w szybie dźwigowym. Obszar szybu w windzie jest zazwyczaj osłonięty: ścianami, stropem i dnem podszybia. Urządzenie obsługuje przystanki (nazywane rutynowo „piętra”). Kabina windy z prowadnicami jest połączona przy pomocy zawiesia.

Za prawidłową pracę dźwigu odpowiada zestaw napędowy, który może być elektryczny lub hydrauliczny oraz powiązany z nim osprzęt np.sterowanie. Pod pojęciem zespołu napędowego w dźwigu kryje się po prostu silnik, który napędza urządzenie. W napędzie elektrycznym winda pobudza do działania wciągarka, a w hydraulicznych agregat. Istotnym składnikiem dźwigu jest przeciwwaga, która jest prowadzona oddzielnie, balansuje kabinę i gwarantuje docisk lin do koła napędzającego. Należy wspomnieć, że kabina w windzie z przeciwwagą jest połączona stalowymi linami. 

Reasumując, każdy dźwig osobowy czy też dźwig towarowy posiada poniższe elementy:

  • kabina,
  • rama kabinowa,
  • przeciwwaga,
  • szyb dźwigowy,
  • prowadnice,
  • maszynownia (zespół napędowy + sterowanie).

Zaprezentowane przeze mnie informacje to pobieżny, nieprecyzyjny schemat działania windy. Konkretne dźwigi kontrastują się od siebie w zależności od swojej alokacji. Odmienne  parametry posiadają: winda towarowa, winda dla niepełnosprawnych, winda zewnętrzna czy dźwig osobowy.

Czy winda może zerwać?

Producenci wind, aktualnie wytwarzają dźwigi osobowe, które są zaopatrzone w sterowanie automatyczne. Jest ono gwarantem bezpieczeństwa, jak i wygody użytkowania. Jak już wspomniałem, wszystkie dźwigi osobowe w Polsce podlegają dozorowi technicznemu, ponadto działania te są zintegrowane z Unią Europejską. Nie istnieją więc żadne sensowne argumenty do obawy, że winda może się urwać.

Potencjalnie jest to prawdopodobne, ale nie możemy powiedzieć, że w przypadku zaistnienia takiej sytuacji, kabina będzie opadać w dół. Gwarancję zabezpieczenia ochrony użytkowania windy zapewniają nam montowane w dźwigach systemy bezpieczeństwa, które zatrzymają opadającą kabinę dźwigu. 

Bezpieczne windy zawdzięczamy rodzinie Otis i wynalazkowi Elisha – chwytaczowi bezpieczeństwa, który potocznie nazywany jest hamulcem bezpieczeństwa. 

Na stronie wikipedia.org napotykamy notatkę o tym wynalazcy – cytuję: „Elisha Graves Otis – amerykański konstruktor pierwszego sprawnie funkcjonującego dźwigu osobowego zabezpieczonego przed skutkami zerwania się liny. Swój wynalazek zaprezentował na Wystawie Światowej w 1853 r., w tym roku sprzedał także swoje pierwsze bezpieczne dźwigi. Gdy system unoszenia dźwigu zawodził, kabina automatycznie zatrzymywała się, zanim osiągnęła dno szybu (podszybie).

Wynalazek Otisa zachęcił ludzi do korzystania z dźwigów osobowych, co znacząco przyczyniło się do budowy wielopiętrowych wieżowców. Syn Elishy, Charles Otis, zbudował wyłącznik bezpieczeństwa umożliwiający zatrzymanie dźwigu osobowego niezależnie od prędkości”.

Get the latest news

Subscribe to our newsletter to get the latest news and updates from our team.

Subscribe