Drzwi windowe stanowią kluczowy element każdej windy, gwarantujący bezpieczeństwo pasażerów i płynność działania całego systemu. Choć na co dzień często nie zwracamy na nie uwagi, istnieje kilka podstawowych rodzajów drzwi, różniących się sposobem otwierania i konstrukcją. W niniejszym artykule przedstawimy najczęściej spotykane typy drzwi windowych, aby lepiej zrozumieć ich specyfikę i zastosowanie w różnych budynkach.
Jak skonstruowane są drzwi do windy?
Drzwi do wind są specjalnie zaprojektowane, aby zapewnić bezpieczeństwo, funkcjonalność i trwałość. Jakie są typy drzwi do windy? Pod względem funkcjonalności, elementy te składają się z zestawów, które dzielą je na dwa rodzaje drzwi windy, jak drzwi szybowe i kabinowe. Podzespoły mają system kontroli czyli sterownik, który koordynuje otwieranie/zamykanie drzwi na podstawie sygnałów z czujników, przycisków i systemu kontroli ruchu kabiny. Drzwi kabinowe i szybowe mają funkcję awaryjnego otwierania przez obsługę techniczną oraz zabezpieczenia przed zakleszczeniem.
Napęd drzwi windy zazwyczaj wykorzystuje silnik elektryczny, który poprzez system przekładni i cięgien przesuwa skrzydła drzwi, otwierając lub zamykając dostęp do kabiny i szybu. Dodatkowo, czujniki i systemy sterowania zapewniają synchronizację ruchu drzwi z położeniem kabiny oraz bezpieczeństwo pasażerów.
Czym różnią się drzwi szybu od drzwi kabiny?
Drzwi szybu to te, które widać na każdym piętrze budynku. Ich cechy charakterystyczne to:
- materiał: zwykle stal nierdzewna, stal malowana proszkowo lub szkło (w nowoczesnych windach),
- mechanizm otwierania: same w sobie nie mają napędu – są otwierane i zamykane przez mechanizm drzwi kabiny (gdy kabina dojedzie na dane piętro),
- zamek ryglujący: mają blokadę elektromagnetyczną, która uniemożliwia ich otwarcie, gdy nie ma windy na danym piętrze, co jest ważne dla bezpieczeństwa,
- czujniki bezpieczeństwa: uniemożliwiają otwarcie drzwi, jeśli kabina nie znajduje się dokładnie naprzeciwko.
Natomiast drzwi kabinowe windy zamontowane są na ruchomej kabinie. Mogą to być drzwi teleskopowe do windy (składające się z 2–3 paneli, które wsuwają się jeden w drugi) lub centralnie otwierane (dwa skrzydła rozsuwające się na boki). Pozostała charakterystyka elementów to:
- napęd: drzwi te mają własny silnik (najczęściej silnik krokowy lub bezszczotkowy), który nimi steruje,
- układ synchronizacji: gdy kabina dojedzie na piętro, mechanizm z kabiny „zaczepia” się z drzwiami zewnętrznymi i otwiera je jednocześnie,
- czujniki obecności (fotokomórki): wykrywają obiekty między drzwiami, aby zapobiec ich zamknięciu na osobie lub przedmiocie.
Jakie drzwi stosuje się w windach osobowych?
Windy osobowe mają różnorodne typy drzwi, zarówno w kabinie, jak i na przystankach. Najczęściej spotykane, drzwi automatyczne do windy osobowej otwierają się i zamykają samoczynnie po zatrzymaniu kabiny na danym poziomie. Wśród nich wyróżnia się drzwi centralne, rozsuwane na boki od środka, oraz drzwi teleskopowe, w których kilka paneli przesuwa się w jednym kierunku, jeden za drugim. Dodatkowo, w starszych konstrukcjach można jeszcze spotkać drzwi półautomatyczne lub ręcznie otwierane drzwi uchylne.
Jakie drzwi są najlepsze do windy towarowej?
Windy towarowe mają drzwi o większej wytrzymałości i szerszym świetle przejazdu, aby umożliwić transport ładunków o różnych gabarytach. Często spotykane są drzwi przesuwne, zarówno centralne, jak i teleskopowe, wykonane z wytrzymałych materiałów, takich jak stal. W niektórych przypadkach, szczególnie np. przy przewozie bardzo ciężkich lub nieforemnych towarów, stosuje się drzwi harmonijkowe lub uchylne o wzmocnionej konstrukcji.
Drzwi ręczne do windy towarowej wymagają fizycznego otwarcia i zamknięcia przez użytkownika, w przeciwieństwie do drzwi automatycznych. Mogą to być drzwi uchylne na zawiasach, przesuwne otwierane na boki lub drzwi gilotynowe, podnoszone do góry. W windach towarowych stosuje się je ze względu na prostszą konstrukcję, większą wytrzymałość oraz możliwość dostosowania szerokości otworu do transportowanych ładunków. Często są wyposażone w zamki i blokady bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo jest kluczowe, dlatego wszystkie drzwi wyposaża się w systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem oraz blokady uniemożliwiające ich otwarcie podczas jazdy.